Lumme Energia

Lumme Energian ja Ropon kumppanuus pohjautuu avoimeen vuoropuheluun ja jatkuvaan kehitykseen

Ropo Capitalin ja Lumme Energian pitkäaikainen kumppanuus laskutuksessa ja saatavien hallinnassa pohjautuu avoimeen vuoropuheluun ja jatkuvaan kehitykseen. Vahvaa automaatiota hyödyntävä Ropon laskun elinkaaripalvelu on ollut helposti skaalattava nopeasti kasvaneessa palveluyhtiössä, mahdollistaen sen keskittymisen omaan ydinliiketoimintaansa.

Ropo on vastannut Lumme Energian laskujen välityksestä, reskontravalvonnasta sekä muistutus- ja perintäpalvelusta yhtiön perustamisvuodesta lähtien. Tänä päivänä Lumme Energia on yksi Suomen suurimmista energiayhtiöistä, jonka vuosittainen laskutusvolyymi on noin 3,3 miljoonaa.

Lumme Energia sai alkunsa vuonna 2017 Etelä-Savon Energia Oy:n ja Suur-Savon Sähkö Oy:n perustettua yhteisen sähkönmyyntiyhtiön. Lumme Energia on sittemmin vahvistanut asemaansa ostamalla Vatajakosken Sähkön ja Okun Energian sähkönmyyntiliiketoiminnan, hankkimalla pääomistajuuden aurinkoenergiaa tuottavasta Solarigo Systems Oy:stä ja yhdistymällä Loiste Sähkönmyynnin kanssa.

Lumme Energian asiakaskokemusjohtaja Johanna Viskarin mukaan Ropo on täyttänyt odotukset kumppanuudelle alusta saakka. Yhteistyö on sujuvaa ja tukee erinomaisesti myös Lumme Energian kasvutavoitteita.

– Nopeasti kasvavassa organisaatiossa yhden palveluntarjoajan malli on toimivan kumppanuuden edellytys. Kasvuhakuisena yrityksenä tarvitsemme helposti skaalautuvan kokonaisratkaisun ja Ropon laskun elinkaaripalvelu vastaa tähän erinomaisesti. Olemme toteuttaneet Ropon kanssa useita merkittäviä käyttöönotto- ja kehitysprojekteja ja yhteistyö on sujunut aina hyvin, Viskari toteaa.

Yhdessä kehittäen eteenpäin

Ropon palvelun avulla laskun elinkaaren hallinnasta on rakennettu Lumme Energialle nykyaikainen palvelukokonaisuus, joka vapauttaa yhtiön omia resursseja ja tuo mukanaan kustannussäästöjä. Palvelu huomioi hyvin Lumme Energian omat tarpeet samoin kuin toimialan erityispiirteet ja lainsäädännön. Viskarin mukaan Ropon tärkeimpiä ominaisuuksia ovat luotettavuus, ratkaisukeskeisyys ja eteenpäin suuntautuminen.

– Ropo tuntee liiketoimintamme hyvin ja kehittää palveluaan asiakaslähtöisesti koko ajan. Meillä on avoin keskustelukulttuuri, mikä tekee asioiden läpikäymisestä mutkatonta. Asioita ei tehdä aina samalla vanhalla mallilla, vaan Ropo tarjoaa meille aktiivisesti kehitysehdotuksia, Viskari tiivistää.

Ketterän kehityksen mahdollistaa Ropon omaan teknologiaan pohjautuva yhden palvelualustan malli, jonka etuina ovat myös palvelun läpinäkyvyys ja korkea automaatioaste. Laskut luodaan yhtiön omassa järjestelmässä, josta aineisto siirtyy rajapinnan kautta Ropon järjestelmään ja siellä vaiheesta toiseen. Eräpäivien ylittyessä muistutus- ja perintätoimet aloitetaan automaattisesti tarkasti määritellyn prosessin mukaisesti. Laskun tilaa seurataan koko laskun elinkaaren ajan ja se päivittyy rajapintojen kautta myös Lumme Energian omiin järjestelmiin.

– Yhden palveluntarjoajan mallilla saamme parannettua näkyvyyttä laskutuksen eri vaiheisiin ja optimoitua kassankiertoa – saatavat kotiutuvat tehokkaasti, mutta asiakassuhdetta vaalien, kertoo Ropon asiakkuusjohtaja Henry Pärssinen.

Tehokkuutta datasta ja digitalisaatiosta

Dataohjautuvana organisaationa Lumme Energia hyödyntää dataa kaikissa liiketoiminnoissaan hyvin laajasti. Yhtiöllä on käytössään myös Ropon BI-raportointipalvelu, joka avaa täyden näkymän kaikkiin laskun elinkaaren vaiheisiin ja antaa työkaluja päätöksenteon tueksi, laskutuksen ja kassavirran optimointiin sekä asiakasymmärryksen kasvattamiseen.

– Datan hyödyntäminen auttaa meitä keskittymään oikeisiin asioihin, tunnistamaan oleelliset kehityskohteet sekä mahdolliset katvealueet. Ropon BI-palvelu on ollut käytössämme alusta asti ja olemme myös olleet mukana kehittämässä sitä. Meille tärkeitä mittareita BI-palvelussa ovat mm.  maksuaika, sähköisen laskutuksen kehitys sekä maksuviiveet ja tilat, Viskari kertoo.

Dataa ja digitaalisia ratkaisuja hyödynnetään monipuolisesti myös Ropon asiakaspalvelussa, jossa hoidetaan Lumme Energian asiakkaiden maksamiseen ja myöhästyneisiin maksuihin liittyvät yhteydenotot.

– Kehitämme asiakaspalvelumme työkaluja ja palveluympäristöjä jatkuvasti, ja keskiössä on aina asiakaskokemuksen laatu. Digitaalisten ratkaisujen ja automaation avulla voimme tuoda palveluumme nopeutta, helppoutta ja saumattomuutta. Tänä vuonna painopiste on etenkin Ropo Online -verkkopalvelumme uudistamisessa, Pärssinen sanoo.

Lumme Energian lisäksi Ropon asiakkaita energiatoimialalla ovat mm. Caruna, Elenia, Pohjois-Karjalan Sähkö, Pohjois-Suomen Energiatieto, Savon Voima, Lappeenrannan Energia ja Sallila Energia.

Lisätietoja:

Johanna Viskari, asiakaskokemusjohtaja, Lumme Energia, p. 050 3500 512, johanna.viskari@lumme-energia.fi
Henry Pärssinen, asiakkuusjohtaja, Ropo Capital Oy, p. 044 783 8782, henry.parssinen@ropocapital.fi


Lumme Energia tarjoaa hyvää energiaa. Meiltä saat helposti sähkösopimukset halki poikki koko Suomen, niin kotiin, mökille kuin yrityksillekin. Autamme asiakkaitamme tuottamaan auringonvalosta omaa sähköä aurinkopaneeleillamme ja lisäämään sähköistä liikkumista. Palvelemme niin ihmisiä kuin yrityksiä Lumme-tyyliin eli ammattitaidolla tarpeisiin vastaten, odotukset ylittäen ja planeetasta huolta pitäen. Me olemme Lumme Energia. Kotimainen ja sopivan kokoinen. Vastuullinen ja aika vastustamaton. lumme-energia.fi.

Ropo Capital on johtava laskun elinkaari- ja rahoituspalveluiden tarjoaja Suomessa. Palvelumme kattaa koko laskun elinkaaren hallinnan laskujen välityksestä reskontran hoitoon, saatavien hallintaan ja rahoitukseen. Kilpailemme Pohjoismaiden markkinoilla teknologisena edelläkävijänä – toimintamallimme pohjautuu omaan teknologiaan, automaatioon ja reaaliaikaiseen raportointiin. Työllistämme Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa noin 400 talouden ammattilaista. Päätoimipisteemme on Kuopiossa. Vuosittain palvelumme kautta lähetetään noin 180 miljoonaa laskua ja muuta dokumenttia.