Ropo ja Kivra kampanjoivat sähköisen laskun puolesta – digipostipalvelu veloituksetta pk-yrityksille

Laskutuksen sähköisyysasteen nostaminen ja sitä kautta laskun elinkaaren hiilijalanjäljen pienentäminen on yksi Ropo Capitalin vastuullisuustyön tavoitteista. Tänä vuonna helpotamme pk-yritysten vihreää siirtymää aktivoimalla digipostipalvelu Kivran automaattisesti ja ilman kytkentämaksuja kuluttajalaskutuksen toimituskanavaksi.

Kaiken kaikkiaan Ropon laskutuspalveluiden kautta välitettävistä laskuista 62 % toimitetaan sähköisesti. Lukua nostaa merkittävästi yrityslaskujen korkea, 82 % sähköisyysaste. Kuluttajien osalta vastaava luku oli vuoden 2022 lopulla 56 % ja nyt tavoitteena onkin keskittyä nimenomaan sähköisiin kanaviin lähetettävien kuluttajalaskujen osuuden nostamiseen.

Kesäkuun aikana avaamme laskun elinkaaripalvelua käyttäville pk-sektorin asiakkaillemme digipostipalvelu Kivran automaattisesti yhdeksi kuluttajalaskujen toimituskanavaksi. Kivra-aktivointi tehdään ilman kytkentämaksuja eikä se vaadi asiakkailtamme toimenpiteitä. Jatkossa Kivra on yksi monikanavaisen laskun välityksen oletuskanavista myös uusille pk-asiakkaillemme.

Kivra-aktivoinnin jälkeen laskujen välityspalvelu toimii kuten aiemminkin: Ropo Capital välittää laskut kuluttaja-asiakkaan valitsemaan toimituskanavaan. Jos kuluttaja-asiakkaalla on käytössään digipostipalvelu Kivra, laskut mahdollisine liitteineen toimitetaan vastaanottajalle ympäristöystävällisenä digipostina.

Sähköisesti toimitettavien laskujen etuja ovat ympäristöystävällisyyden lisäksi mm. nopea toimitus, lyhyemmät maksuviiveet ja edullisemmat toimituskulut. Sähköiset laskut maksetaan usein jopa ennen eräpäivää maksuviiveen ollessa keskimäärin -0,6 päivää, kun vastaava luku paperilaskujen osalta on 2,2 päivää.

Lue lisää Ropon laskujen välityspalvelusta »


Digipostipalvelu Kivra lyhyesti

Kivra on digipostipalvelu, joka kokoaa kuluttajien pirstaloituneen dokumenttien hallinnan yhteen saavutettavaan ja ympäristöystävälliseen palveluun. Yritykset ja organisaatiot voivat lähettää Kivraan digipostia asiakkailleen oli kyseessä sitten laskut, sopimukset, palkkatositteet, vahvistukset, laskelmat tai vaikkapa pääsyliput. Palvelu on kuluttajille täysin ilmainen.

  • 90 % Kivraan saapuneesta digipostista luetaan heti postin saavuttua
  • Toimitukset perille kerralla oikein ja oikeaan aikaan – vähentäen yhteydenottoja asiakaspalvelukanaviin
  • 65 % Kivrassa maksetuista laskuista maksetaan ennen eräpäivää tuoden kustannustehokkuutta ja nopeutta maksusaatavienhallintaan

Digipostipalvelu Kivra on lähtöisin Ruotsista, jossa palvelulla on jo yli 5,4 miljoonaa käyttäjää. Palvelu on otettu myös Suomessa hyvin vastaan. Palvelua käyttää Suomessa kuluttajapostin lähettämiseen digipostina yksityisten yritysten lisäksi myös useat kaupungit ja hyvinvointialueet. Kivran tavoitteena on rakentaa Suomeen yhdessä kumppaniverkon ja eri toimialojen kanssa kestävä, saavutettava ja turvallinen digiposti Suomeen.

Tutustu palveluun tarkemmin osoitteessa: kivra.fi/lahettajille/