Ropo Capital - Jenni Jantunen

Vastuullisella laskun elinkaaripalvelulla maailmanvalloitukseen

Ropo Capitalin vastuullisuusstrategian ytimessä ovat inspiroiva työympäristö, vastuullinen palvelutuotanto ja ilmastoystävällinen laskun elinkaari. Ropolla uskotaan, että vahvasti yrityksen strategiaan integroitu vastuullisuus vauhdittaa kasvua alan johtavaksi toimijaksi Pohjoismaissa.

Artikkeli on julkaistu englanniksi Business Class -lehdessä 07/2022 »

Luottamus on kaiken liiketoiminnan perusta. Ropo Capitalin tapauksessa toteamus on enemmän kuin totta. Laskutuspalveluihin ja -teknologiaan keskittynyt konserni vastaa asiakkaidensa laskujen välityksestä, reskontrasta ja saatavien hallinnasta – toisin sanoen koko rahaliikenteen ytimestä.

”Toimiva palvelu ja luottamus on kaiken lähtökohta. Meiltä edellytetään täyttä avoimuutta ja näin me asiakkaidemme kanssa myös toimimme”, kertoo Ropo Capitalin brändi- ja viestintäjohtaja Jenni Jantunen.

Vastuullisuusmittarit kaikkien saataville

Vuonna 2021 Ropolla päätettiin viedä avoimuus seuraavalle tasolle. Koronan keskellä Ropo sitoutui GRI-standardien mukaiseen vastuullisuusraportointiin ja uudisti koko konsernin kattavan vastuullisuusstrategian.

Työn myötä konsernin vastuullisuuden painopisteet ja mittaristo ovat nyt kaikkien saatavilla.

”Vastuullisuus on aina ollut tekemisemme ytimessä, mutta nyt se on osa konsernin strategiaa. Kuka tahansa voi tutustua vastuullisuustyömme painopisteisiin ja arvioida onnistumistamme”, Ropon vastuullisuusstrategian rakentamisesta vastannut Jantunen tiivistää.

Laskutuksen ympäristövaikutukset kiinnostavat

Ropon palvelu perustuu omaan teknologiaan, automaatioon ja reaaliaikaiseen raportointiin. Yhden palveluntarjoajan malli yhtenäistää koko laskun elinkaaren helposti seurattavaksi kokonaisuudeksi ja mahdollistaa täyden näkyvyyden laskutuksen kaikkiin vaiheisiin.

”Palveluidemme avulla meillä on mahdollisuus vähentää laskutuksen ympäristökuormitusta ja edistää kestävää luotonhallintaa. Ytimessä on myynti vastuullista luotonantopolitiikka noudattaen ja laskun välityksen hiilijalanjäljen minimointi,” Jantunen kuvaa.

Jantusen mukaan laskutuksen sähköisyysasteen kasvattaminen on keskiössä, mutta yhtä tärkeää on varmistaa, että koko hankintaketju logistiikkakumppaneista lähtien täyttää laskun elinkaaripalvelulle määritetyt vastuullisuusvaatimukset.

Pohjoismaiden markkinajohtajaksi 2023

Nopeasti kasvanut Ropo Capital on johtava laskun elinkaaripalveluiden tarjoaja Suomessa. Nyt tavoitteena on saavuttaa sama asema muualla Pohjoismaissa.

Usko laskutusmarkkinan uudistamiseen Ropon elinkaarikonseptilla on vahva. Palvelun avulla laskutuksen data saadaan valjastettua liiketoiminnan kehittämisen tueksi ja asiakasymmärrys sekä kassavirran ennustettavuus kasvaa.

”Tiedolla johtaminen on iso trendi, johon meidän palvelumme vastaa hyvin. Se myös näkyy, elinkaaripalvelustamme on nopeasti tulossa uusi normi myös muualla kuin Suomessa. Kysyntä on startannut hyvin Ruotsissa ja Norjassa”, Jantunen kertoo.


Ropo Capital


Artikkeli on julkaistu Business Class -lehden kesänumerossa, joka on luettavissa myös verkossa »
Voit lukea lisää Ropon vastuullisuustyöstä ja tutustua vastuullisuusraporttiimme täällä