Vinkkejä turvalliseen asiointiin ja huijausviestien tunnistamiseen

Ropo palvelee asiakkaitaan monikanavaisesti puhelimitse, sähköpostitse ja Ropo Online -verkkopalvelussa, jossa maksuasioita voi hoitaa vahvan tunnistautumisen kautta chatissa tai itsenäisesti. Meille on tärkeää, että yhteydenottaminen asiakaspalveluumme on aina helppoa ja asiointi turvallista. Turvallisuudesta huolehtiminen tarkoittaa myös varautumista huijausyrityksiin, joita haluamme ehkäistä ohjeistamalla asiakkaitamme turvalliseen asiointiin ja huijausviestien tunnistamiseen. 

Ropo hoitaa asiakasyritystensä laskutuksen kokonaisuutena, johon kuuluu maksamiseen liittyvä asiakaspalvelu joko heti ensimmäisestä laskusta lähtien tai muistutus- ja perintävaiheessa palvelukokonaisuudesta riippuen. Asiakaspalvelumme lähettää viestejä kirjeitse, sähköpostilla ja tekstiviestillä. 

Yhteydenotto Ropolta ei tule koskaan yllätyksenä, vaan sitä edeltää aina joko meiltä aiemmin tullut yhteydenotto tai asiointi Ropon tai asiakasyrityksemme kanssa. Jos Ropon nimissä lähetetyssä viestissä viitataan asioihin, joista sinulla ei ole tietoa, on syytä olla erityisen tarkkana viestiä avatessa. Jos viesti vaikuttaa epäilyttävältä, siinä pyydettyjä tietoja ei tule antaa eikä linkkejä tai liitteitä avata. 

Huijausviestit voivat näyttää ulkoasultaan ja sisällöltään erehdyttävästi Ropo Capitalin viesteiltä linkkeineen ja yhteystietoineen. Sähköpostien osalta viestin aitouden voi varmistaa esimerkiksi sillä, että Ropo Capitalin lähettämien sähköpostiviestien aihekentässä on aina asian käsittelynumero.  

Jos epäilet saaneesi huijausviestin, voit aina varmistaa viestin aitouden Ropo Capitalin asiakaspalvelusta. Yhteystiedot löydät osoitteesta ropocapital.fi/asiakaspalvelu. Voit ilmoittaa huijausviestistä myös tietohallintoomme osoitteella security@ropocapital.fi. 

Vinkkejä turvalliseen asiointiin kanssamme:

  • Jos viestissä viitataan asioihin, joista sinulla ei ole tietoa, on syytä olla erityisen tarkkana viestiä ja sen linkkejä/liitteitä avatessa.
  • Viestin aitouden voit aina varmistaa Ropo Capitalin asiakaspalvelusta. 
  • Ropo Onlinessa hoidat maksuasiasi turvallisesti sähköisen tunnistautumisen kautta. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla osoitteessa: ropo-online.fi. Online on myös sähköpostitse asioiville suositeltava vaihtoehto, koska viestin voi lähettää vahvan tunnistautumisen kautta turvallisesti ja helposti chatissa.

Lisätietoa huijauksilta suojautumisesta voit lukea esimerkiksi Kyberturvallisuuskeskuksen sivulta. 

Lue myös: Varo sähköpostitse levitettävää haittaohjelmaa – myös Ropon nimissä lähetetty huijausviestejä (25.5.2022)