Artti Aurasmaa_Ropo Capital

No risk – No fun

Kaikki liiketoiminta perustuu riskiin. Ilman riskinottokykyä ei ole liiketoimintaa eikä kehitystäkään tapahdu, jos pelataan aina varman päälle ja pysytään mukavuusalueella. Rohkeutta on luottaa siihen, että oma visio kantaa. Silloin menestys ei jää ainakaan himmailusta kiinni. Samalla pitää löytää tasapaino riskinoton ja riskienhallinnan välillä.

Ropo on tullut laskutus- ja maksuvalvontatoimialalle haastajana. Kilpailukyvyn perustana on uudenlainen liiketoimintamalli ja oma teknologia, jonka avulla voidaan automatisoida tehokkaasti laskutusprosessin vaiheita. Haastajan asemassa rohkeus on erottautumistekijä – tuodaan alalle uudenlaista tapaa toimia ja puhutaan toimialan murroksesta.

Meillä riskinotto on oikeastaan ollut enemmän sääntö kuin poikkeus. On luotettu omaan visioon ja siihen, että markkina muuttuu meidän ennustamaan suuntaan. Tällainen toimintamalli vaatii paljon henkilöstöltä – luottamus yhtiön strategiaan syntyy avoimesta ja rehellisestä viestinnästä.

Kirjoitin edellisessä blogissani Ropon työyhteisöstä ja yrityskulttuurista sangen avoimeen ja sensuroimattomaan tyyliin otsikolla Helvetin hyvä yrityskulttuuri. Samaa teemaa jatkettiin rekryviestinnässämme myös laajemmin – mielipiteitä jakavia sanavalintoja myöten. Kampanjaan kuului etusivun ilmoitus Savon Sanomissa. Otsikko pysyi samana ja leipätekstissä mainittiin, että meillä ei v*tuta tulla töihin.

Valtavaa kohua tai someraivoa kampanja ei saanut aikaiseksi, mutta voimasanat perinteisessä sanomalehdessä huomattiin. Odotetusti saimme myös palautetta. Keskustelua käytiin sähköposti- ja verkkosivupalautteiden sekä Savon Sanomissa julkaistun mielipidekirjoituksen muodossa. Oma vaimoni antoi palautteensa Facebookissa.

Saamamme palaute oli kaikin puolin rakentavaa ja hyvin muotoiltua. Muutama harmitteli kirosanojen käyttöä ja kertoi pahoittaneensa mielensä sunnuntain lehteä lukiessaan. Yksi toivoi anteeksipyyntöä ja pari rikkaampaa suomen kieltä. Saimme myös vinkkejä paremmin sopivista ilmauksista.

Meidän henkilöstömme on ylpeä siitä, että meillä on työpaikka, jonne on mukava tulla eli aamulla ei hmmm no jurpi herätä töihin. Jos olisimme alun perin korvanneet v-sanan jurppimisella, harmituksella tai vaikka tympimisellä, ainakin oma porukkamme olisi pitänyt sitä sensurointina ja miettinyt, että miksi ei puhuta suoraan.

Positiivisten kommenttien perusteella myös moni muu oli kokenut asian näin. Suoraan sanominen koettiin rehellisyytenä. Näissä palautteissa on toistunut rohkeuden, räväkkyyden, nuorekkuuden ja erilaisuuden teemat.

Liiallinen kirosanojen viljely latistaa kielellistä ilmaisua – totta. Ja v-sanan käyttö pilkun korvikkeena kuulostaa pahalta. Mutta onko ärräpäiden käyttö tietyssä kontekstissa kuitenkin sallittua?

Viikonlopun mainonnan jäljiltä olemme saaneet kymmenittäin hyviä työhakemuksia, jokunen suoraan allekirjoittaneelle toimitettuna. On herätetty keskustelua, ja tieto Kuopioon avattavasta contact centeristämme on kiirinyt eteenpäin hyvin. Ilmoitus on huomattu ja siihen on reagoitu. Palautteiden perusteella olemme voineet myös arvioida printtimainoksen huomioarvoa – tarkka mittaaminen printin osalta on oikeastaan mahdotonta.

Kotikentällä on tietenkin helpompi ottaa riskejä ja kokeilla. Kuopiossa Ropo ja Ropon yrityskulttuuri ovat jo monelle tuttuja – verkostot ovat laajat eikä suorapuheinen ja -sanainen kulttuuri tule yllätyksenä.

Viestimme on selvästi puhutellut erityisesti meille tyypillistä työnhakijaryhmää eli 1980-1995 välillä syntyneitä milleniaaleja. Contact center -työssä tausta voi olla monenlainen, ja asiakaspalvelutyö on jollain tasolla samanlaista centeristä toiseen. Työssä viihtyminen on iso asia – erityisesti nuoremmille sukupolville. Työstä haetaan kokemuksia, yhteisöllisyyttä ja vakautta. Kasvuyhtiön urapolut kiinnostavat, mutta ilmapiiri on se, minkä pitää vakuuttaa. Me kilpailemme hakijoista nimenomaan työyhteisön, kasvumahdollisuuksien ja hyvän yhteishengen avulla.

Tunteiden herättäminen on hyvä, ja mielestäni pieni provosointi silloin tällöin paikallaan. On ollut mukava huomata, miten palaute ja siihen vastaaminen on virittänyt hyviä keskusteluja – asioilla on aina useampi puoli ja useammanlaisille näkemyksille riittää tilaa.

Riskinottokyky on menestyvän yritystoiminnan perusta. Meidän liiketoiminnassa teknologia ja tietoturva ovat esimerkkejä osa-alueista, joilla ei riskeerata pätkääkään. Viestinnässä ja hinnoittelumalleissa voidaan olla rohkeita – jatkossakin.

Artti Aurasmaa
Toimitusjohtaja
Ropo Capital

Ropo Capitalin blogissa julkaistaan puheenvuoroja ajankohtaisista aiheista erityisesti liike-elämään, talouteen ja laskutukseen liittyen. Teksti on julkaistu myös Kauppalehden Vieraskynä-blogissa