Artti Aurasmaa_Ropo Capital

Helvetin hyvä yrityskulttuuri

Kiroileva asiakas ei ole aina huono merkki. Oli kyse asiakkaan tai työporukan kommunikaatiosta niin luottamussuhde on pitkällä, kun turhantärkeys jää nurkkaan ja voi antaa kunnolla palautetta. Suora puhe ja muutama ärräpää on osoitus luottamuksesta.

Meidän juuri avattujen rekryjen tiedotuksessa käytettiin v-sanaa. Ei varmasti tyylikkäintä, mutta harkittua ja meidän kulttuurin mukaista. Hakemuksia on tullut aikaisemminkin hyvin, mutta profiili tuntui olevan hieman väärä. Ajateltiin, että nyt pitää herätellä ja antaa ropomaisen särmän näkyä – me ei olla mikään villasukkatehdas vaan kasvuyhtiö, jolla on kovat tavoitteet.

Rehellinen ja yrityksen kulttuurin mukainen viestintä erottaa yrityksen muista. Pitää puhutella kohderyhmää – personoida viestiä, mutta pysyä yrityksen linjan mukaisena. On työnantajan ja työntekijän etu, että kaikessa viestinnässä tuodaan esille, millainen yritys ja työyhteisö on. Kalleimpia rekrytointeja ovat ne henkilöt, jotka perehdytetään, mutta jotka eivät sopeudu työyhteisöön tai yksinkertaisesti viihdy porukassa.

Kova kasvu, paine ja tiukat tavoitteet eivät ole pelkästään hauskaa ja motivoivaa. Kun tehdään lujaa, venytään ja vaaditaan paljon, työyhteisön hyvä fiilis auttaa jaksamaan. Meillä tekemisessä on draivia ja can do -asenne näkyy. Projekteja ei vedetä läpi hyvin, ne vedetään helvetin hyvin. Ja vaikka tavoitteet ovat korkealla ja tekemistä riittää, töihin on mukava tulla. Se, että aamulla ei vituta tulla töihin on meillä oikeasti yleisin ja lähes aina toistuva asia one-to-one -keskusteluissa eli niin sanotuissa Artin varteissa.

Suorapuheisuus on yksi meidän työyhteisön tärkeimmistä arvoista. Se ei tarkoita, että meillä vain kiroillaan. Se tarkoittaa sitä, että ei sipistellä vaan puhutaan reilusti, avoimesti ja uskalletaan olla asioista myös eri mieltä. Meille se sopii ja se lujittaa luottamusta työyhteisön sisällä. Tiedetään, että työkaveriin voi luottaa ja jokainen saa olla omanlaisensa persoona. Se on mahdollista silloin, kun jokainen ymmärtää, että meillä on yhteinen tavoite, johon pyritään.

Valveillaoloajasta työ vie suurimman osan. Joskus se tarkoittaa, että työkavereiden kanssa vietetään enemmän aikaa kuin oman perheen ja lähipiirin. Se on aika paljon aikaa käytettäväksi ihmisten kanssa, joihin ei tunne yhteyttä. Täysipainoisen elämän ja onnellisuuden kannalta hyvä työyhteisö ja työ, jossa viihtyy, ja joka haastaa kasvamaan ja kehittymään, on äärimmäisen tärkeää.

Meille työtaustaa tärkeämpää on, että löydetään juuri oikeanlaiset tyypit. Ne, joille meidän meininki sopii, ja joilla on potentiaalia kasvaa firman mukana. Kasvu on lopulta kiinni vain siitä, miten henkilöstö kasvaa ja kehittyy yhtenä joukkueena. Meille hyvä tyyppi voi olla toisenlaisessa työyhteisössä aivan vääränlainen, ja toisin päin. Tämän vuoksi meillä panostetaan nykyään paljon meidän kulttuurin mukaiseen perehdytykseen ja sisäiseen koulutukseen, mutta myös omannäköiseen rekrytointiviestintään. On kaikkien etu, että virkamiesmäiset ja kukkahattutädit seuloutuvat hakijoista heti pois.

Maailman parhaita työpaikkoja on paljon – ja niistä jokainen voi olla täysin toisestaan poikkeava. Meillä panostetaan siihen, että voidaan tarjota paras mahdollinen työpaikka ropolaisille. Se tarkoittaa meidänlaista toimintakulttuuria, tekemisen meininkiä, sanailua, kuittailua ja yhdessä kasvamista.

Yrityskulttuuri on vahva silloin, kun se tunnistetaan myös työyhteisön ulkopuolella. Parhaimmillaan siitä rakentuu tärkeä erottautumistekijä ja kilpailuvaltti. Uusien työntekijöiden kotoutumista ja toisaalta asiakkuuksien kehittymistä pitäisikin mitata suorapuheisuuden asteen kasvulla. Ensimmäinen sensuroimaton lipsautus on työvoitto.

Artti Aurasmaa
Toimitusjohtaja
Ropo Capital

Ropo Capitalin blogissa julkaistaan puheenvuoroja ajankohtaisista aiheista erityisesti liike-elämään, talouteen ja laskutukseen liittyen. Teksti on julkaistu myös Kauppalehden Vieraskynä-blogissa