Miten laskun perintä etenee, jos asiakas on antanut väärän osoitteen?
Tavallisesti virheelliseen osoitteeseen lähetetty kirje palautuu jakelusta, jolloin tarkistamme asiakkaan ajantasaisen osoitteen ja lähetämme kirjeen uudelleen oikeaan osoitteeseen. Virheellinen osoite tulee kuitenkin viimeistään ilmi haastehakemusta tehtäessä, jolloin tarkistamme osoitteet. Tuolloin päivitämme osoitteen oikeaksi ja lähetämme tarvittaessa kirjeet uudelleen.
Jälkiperinnässä velka voi olla jo sen verran vanha, että asiakas on saattanut tässä välissä jo muuttaa. Jälkiperinnän puolella osoitteita tarkistetaan kirjeitä lähetettäessä, jotta asiakkaalla olisi aina paras mahdollisuus saada kirjeet perille.
Koskevatko webinaarissa esitetyt aikamääreet myös sellaisia maksumuistutuksia, joista ei peritä kuluja?
Loppuasiakkaalle maksuttomia toimenpiteitä on mahdollista tehdä vapaammin, esimerkiksi heti eräpäivän jälkeen. Webinaarissa esitetyt aikamääreet perintäprosessissa koskevat vain toimenpiteitä, joista vaaditaan loppuasiakkaalta maksua.
Voiko kuluttajalta periä viivästyskorkoa, jos alkuperäisellä myyntilaskulla on jätetty viivästyskorko-kohta tyhjäksi?
Kyllä voi. Jos asiakas viivästyy laskun oikea-aikaisesta maksamisesta, on kyseessä sopimusrikkomus, jolloin korkolain mukainen koronmaksuvelvollisuus syntyy.
Milloin puhelinperintään päädytään ja miten se käytännössä tapahtuu?
Puhelinperintää tehdään ennalta määriteltyjen soittolistojen perusteella. Pyrimme soittamaan sellaisille loppuasiakkaille, jotka eivät maksa saataviaan pelkällä kirjeperinnällä tai eivät välttämättä muutoin ole meihin yhteydessä.
Pyrimme saamaan puheyhteyden, jossa voimme sopia avoimien saatavien maksamisesta. On hyvä huomata, että puhelinperinnän yhteydessä käymme loppuasiakkaan kanssa läpi kaikkien avointen tilanteen.
Yksittäisiä puhelinperintäpyyntöjä on mahdollista tehdä Ropo 24:ssä jättämällä esim. viestin tehtävälle loppuasiakkaan yhteystietojen kanssa.
Tuleeko rästissä olevien vuokrien olla kahdelta peräkkäiseltä kuukaudelta ennen kuin häätötoimenpiteisiin voidaan ryhtyä?
Maksamattomien vuokrien ei tarvitse olla peräkkäisiltä kuukausilta, eli kunhan vain yhteenlaskettu maksamaton summa on kahden kuukauden vuokraa vastaava summa, riittää se häädön hakemiseksi.
Miten nopeasti irtaimen vuokrasopimuksen voi purkaa ensimmäisen varoituksen jälkeen?
Laissa ei ole omaa erityislainsäädäntöä irtaimen vuokraan liittyen, joten irtaimen vuokraan liittyvät ehdot ovat pitkälti kiinni osapuolten välisestä sopimuksesta.
Voiko maksua periä perikunnalta ja siirtyä oikeudelliseen perintään, jos todistusta varattomasta perikunnasta ei ole saatu?
Asiaan vaikuttavat monet eri seikat, joista keskeisimpinä seuraavat:
Kuolinpesästä maksetaan ensin kohtuulliset hautaus- ja perunkirjoituskustannukset, pesän hoidosta ja hallinnosta ja selvityksestä johtuvat tarpeelliset kustannukset sekä omaisuuden realisoinnista aiheutuneet kustannukset. Pääsäännön mukaan laskut maksetaan kuolinpesän varoista. Poikkeuksena on, jos pesän osakas on tehnyt velkaa kuolinpesän sijaan omaan lukuunsa, saa laskuttaja vaatia suoritusta myös häneltä. Laskuttajan ja osakkaan on mahdollista sopia myös siitä, että osakkaan pesän lukuun tekemästä velasta vastaa vain kuolinpesä.
Toisena pesästä maksetaan vainajan itsensä elinaikana tekemä velka. Myös tämä velka maksetaan ensisijaisesti kuolinpesän varoista. Perunkirjoitusvelvollinen osakas voi joutua vastuuseen, jos perunkirjoitus on jätetty toimittamatta tai täydennysperunkirjaa ei ole laadittu. Myös muu osakas voi joutua velkavastuuseen, jos on antanut tahallaan perunkirjoituksessa väärän tiedon tai salannut jotakin.
Kolmantena pesästä maksetaan perittävän kuoleman jälkeen tehty velka. Ensisijaisesti velkavastuussa on kuitenkin velan tehnyt osakas/osakkaat henkilökohtaisesti. Osakkaiden tulee päättää yhdessä, jos kuolinpesä vastaa velasta, eli yksittäinen osakas ei voi tehdä päätöstä tehdä velkaa kuolinpesän nimiin.
Lisätietoja kuolinpesän velkomisesta voi kysyä Ropon palveluneuvonnan kautta.