Nykyisessä perintälaissa ei säädetä kuluttajasaatavien osalta maksumuistutuksen muotovaatimuksesta. Yrityssaatavien osalta trattaa edeltävälle maksumuistutukselle on säädetty muotovaatimus sekä sille jätettävän maksuehdon pituus.
Erääntyneestä saatavasta muistuttaminen voi siis tapahtua trattaperinnän ulkopuolella paitsi kirjallisesti myös suullisesti. Myöskään toimittamistapavaatimuksista ei ole maksumuistutusten osalta erikseen säädetty. Maksumuistutuksen toimittaminen voi siten tapahtua esimerkiksi tekstiviestitse tai sähköpostitse velallisen velkojalle ilmoittamaan puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen, jos velallisen ja velkojan välillä on sovittu kyseiseen sopimussuhteeseen liittyvien tiedonantojen toimittamisesta tällä tavalla. Samoin kuluttaja-asiamies on linjauksessaan ”Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä 2/2014” suosittanut kuluttajalle lähetettävästä maksullisesta maksumuistutuksesta, että se voidaan lähettää myös sähköisesti, esimerkiksi sähköpostilla tai tekstiviestillä, jos tällaista yhteydenpitotapaa on velkojan ja velallisen kesken käytetty (sopimussuhde on syntynyt sähköisesti) tai siitä on erikseen sovittu.
Mainittuun ei olisi tulossa merkittävää muutosta pysyvällä lailla, vaan velkoja voisi toimittaa muut kuin trattaa edeltävät maksumuistutukset kuluttaja- ja yritysperinnässä edellä kuvatun nykytilan mukaisesti.
Ehdotetun pysyvän lain mukaan käytettäessä muuta pysyvää lähetystapaa, kuten sähköistä lähetystapaa, perintätoimintaa ammattimaisesti harjoittavan tulee riittävällä huolellisuudella varmistaa, että maksuvaatimus on tosiasiassa saavuttanut velallisen. Tämä velvollisuus koskee lähtökohtaisesti vain ammattiperijän lähettämää maksuvaatimusta.
Näin ollen pääsääntönä on, että velkojan omalle maksumuistutukselle ei ole asetettu tällaista velvollisuutta riittävällä huolellisuudella varmistaa, että muistutus on tosiasiassa saavuttanut velallisen, vaan velkoja voi lähettää muistutuksen tässä vastauksessa aiemmin kuvatusti. Poikkeuksena on trattaa edeltävä määrämuotoinen maksumuistutus. Velkojan lähettäessä tuon muistutuksen sähköisesti hänen on riittävällä huolellisuudella varmistettava, että se on tosiasiassa saavuttanut velallisen. Jos tällöin käytetään esimerkiksi sähköpostia, edellytetään velalliselta erillistä vahvistusta siitä, että tämä on vastaanottanut muistutuksen, ellei velalliselle samalla myös lähetetä toista viestintäkanavaa, kuten tekstiviestiä, käyttäen erillistä ilmoitusta mainitun muistutuksen lähettämisestä sähköpostilla.
Sääntelyn ollessa hivenen monimutkaista suositamme, että velkoja antaa myös muistutuksen lähettämisen ammattiperijän tehtäväksi.