Sammakkokangas

Jätehuoltoyhtiö Sammakkokangas automatisoi laskutustaan Ropon laskun elinkaaripalvelun avulla. Laskutusuudistuksessa tärkeintä on resurssien käytön järkeistämisen lisäksi prosessin helpompi hallittavuus ja kattavampi seuranta. Uudistuksen myötä laskutuksen kokonaisuus hoidetaan maksuvalvontaan ja viranomaistoimintoihin asti Ropo 24 -järjestelmän kautta.

Jätehuoltoala uudistuu nopeaa tahtia – monessa jäteyhtiössä on vastassa laskutusmäärien nopea kasvu mm. uusien osakaskuntien myötä ja samalla paine sähköistymiseen ja automatisointiin on kova. Keski-Suomessa kymmenen kunnan jätehuollosta vastaavan Sammakkokankaan tilanne on tyypillinen; yhtiössä pyöritetään samanaikaisesti useita kehityshankkeita, nykyaikaistetaan toimintamalleja ja valmistaudutaan kasvavaan resurssitarpeeseen.

Ropon kanssa toteutetun laskutusuudistuksen avulla Sammakkokangas hakee selkeyttä laskutuksen hallintaan ja vastaa tulevien vuosien aikana lähes kaksinkertaistuvaan laskutusvolyymiin.

– Ihan ykkösjuttuhan on, että meillä säästyy tässä rahaa. Uudistuksen tärkein pointti on laskutuksen prosessien yhtenäistäminen, järjestelmien päivitys tähän päivään ja automatisointi niin, että koko prosessi toimii tehokkaasti valmiiksi määritetyn protokollan mukaan ja laskut, muistutukset, ulosottohakemukset ja muut hoituvat systemaattisesti ilman manuaalista työtä, kertoo Sammakkokankaan toimitusjohtaja Outi Ruuska.

Sammakkokankaalle toteutettuun palvelukokonaisuuteen kuuluu Ropo 24 -järjestelmän kautta toteutettava laskujen välitys ja saatavien hallinta maksumuistutuksista perintätoimiin sekä kattavat raportointityökalut, joilla laskutuksen data saadaan käyttöön helposti ja helppolukuisessa muodossa. Lisäksi Ropo vastaa maksamiseen liittyvästä asiakaspalvelusta.

Jätealalla kollegan suositus avaa ovia

Jäteyhtiöissä Ropon pitkälle automatisoitu laskun elinkaaripalvelu on otettu hyvin vastaan. Referenssiasiakkaita löytyy ympäri Suomea Lassila-Tikanojasta Ekokymppiin, Kiertokapulaan ja Etelä-Karjalan Jätehuoltoon.

Myös Sammakkokankaan Outi Ruuska tiesi Ropon palvelut jo, kun yhteistyöstä alettiin neuvotella. Päätöksentekoa vauhdittivat muiden asiakkaiden positiiviset kokemukset ja Ropon vahva toimialaosaaminen.

– Meille oli iso etu, että Ropon ratkaisussa jätehuoltoon liittyvät erityispiirteet oli jo huomioitu. Tiesimme myös, että Ekokympin ja Jätekukon projektit olivat sujuneet hyvin ja saimme erityisen hyvää palautetta Ropon käyttöönottojen sujuvuudesta. Meidänkin projektissa vetovastuu on pysynyt selkeästi Ropolla ja yhteistyö on sujunut hyvin, Ruuska kehuu.

– Se, että Ropon palveluun siirtyminen ei vaatinut suurta IT-projektia oli syy, miksi pystyimme tekemään uudistuksen nyt, vaikka meillä on käynnissä muitakin isoja hankkeita, Ruuska lisää.

Ropon kasvu jätehuollon toimialalla perustuu teknologian ja palvelun yhdistelmään. Elinkaarimallissa koko laskutusprosessi automatisoidaan toimialan erityisvaatimukset huomioiden – jäteyhtiöissä tämä tarkoittaa ratkaisuja paitsi ajo-ohjausjärjestelmien ja asiakasrekisterien myös kunnallisomisteisten yhtiöiden erillisenä prosessina toimivan viranomaisperinnän osalta. Samalla asiakkaita palvellaan asiantuntevalla, mutta sopivan henkilökohtaisella otteella.

– Meidän ratkaisumme tuo jäteyhtiöille laskutuksen ja saatavien hallinnan parhaat käytännöt valmiiksi räätälöidyssä paketissa. Oma ohjelmistokehityksemme varmistaa, että yksilöllisten ratkaisujenkin rakentaminen onnistuu joustavasti, kertoo Ropo Capitalin asiakkuusjohtaja Henry Pärssinen.

Resurssit rutiineista asiakastyöhön ja kehittämiseen

Sammakkokankaan laskutusuudistuksessa laskutuksesta vastaava henkilöstö oli alusta alkaen projektissa mukana. Outi Ruuskan mukaan yhdessä miettimällä kokonaisuudesta on saatu Sammakkokankaan tarpeisiin parhaiten soveltuva ratkaisu ja jokainen tietää, mitä uudistuksella tavoitellaan.

– Meille oli tärkeää, että Ropo 24 -järjestelmä voidaan integroida osaksi meidän reskontraa ja tarvittavat tiedot siirtyvät ohjelmasta toiseen automatisoidusti. Maksujen seurantaan tulee tehoa ja automatiikkaa ja rahan kiertokin nopeutuu. Koko prosessista jää välikäsiä pois, jo sillä voitetaan helposti muutamia päiviä, Ruuska selventää.

– Projektin edetessä meidän porukan fiilis syttyi täysin. Että nyt saamme poistettua työvaiheita ja aika vapautuu rutiinitöistä kehittämiseen, Ruuska kuvailee henkilöstön innostusta.

Koko projektiryhmä näki Ropon teknologian ja oman Ropo 24 -järjestelmän selkeänä etuna kilpailijoihin nähden. Henkilöstön jokapäiväisessä käytössä olevalta järjestelmältä toivottiin paitsi tehoa ja monipuolisuutta myös käyttömukavuutta.

– Ropo 24 on todella selkeä ja helppokäyttöinen. Saamme yhden järjestelmän kautta enemmän tietoa laskutuksesta ja maksukäyttäytymisestä kuin ennen useasta ohjelmasta yhdistellen. Raportoinnin lisäksi työtämme helpottaa se, että myös asiakkaille lähetettävät liitekirjeet ja tiedotteet lähetetään Ropo 24:n kautta. Laskupohjien ja liitteiden muokkaaminen onnistuu helposti ja säästää meiltä aikaa ja rahaa, kun muutoksia ei tarvitse tilata muualta, Ruuska täsmentää.

Sammakkokangas Oy on perustettu vuoden 2003 lopulla. Tänä vuonna yhtiö lähettää noin 60 000 laskua – kehitysennusteen mukaan yhtiön laskuvolyymi kasvaa noin 20 000 laskun vuosivauhtia. Sammakkokangas siirtyi Ropon laskun elinkaarimalliin kesällä 2018.

Sammakkokangas Oy
Sammakkokangas Oy on kymmenen kunnan omistama jätehuoltoyhtiö, joka hoitaa toiminta-alueensa jätteiden keräilyn, käsittelyn, ekopisteiden ylläpidon, jäteasemapalvelut, jäteneuvonnan ja laskutuksen. Yhtiön omistajina ovat Äänekosken, Saarijärven ja Viitasaaren kaupungit sekä Pihtiputaan, Petäjäveden, Karstulan, Uuraisten, Kinnulan, Kannonkosken ja Kivijärven kunnat. www.sammakkokangas.fi

Sammakkokangas

Lisätietoja:
Outi Ruuska, toimitusjohtaja, Sammakkokangas Oy, puh. 044 4685 500, outi.ruuska@sammakkokangas.fi
Henry Pärssinen, asiakkuusjohtaja, Ropo Capital Oy, puh. 044 783 8782, henry.parssinen@ropocapital.fi