Leijona Group

Kansainväliseen Fristads Kansas -konserniin kuuluva työvaatevalmistaja Leijona Group luottaa suomalaiseen osaamiseen laskun elinkaaren hallinnassa. Ruotsista Suomeen taloushallintonsa palauttanut yhtiö halusi systemaattisuutta laskutukseen ja otti käyttöönsä Ropon laskutuksen ja saatavien hallinnan kokonaisuuden.

Leijona Groupille laskutuksen ulkoistaminen oli selkeä vaihtoehto, kun yhtiön taloushallinto päätettiin siirtää ruotsalaisen emoyhtiön hoidosta takaisin Suomeen. Laskutuksen rutiinit haluttiin minimoida, mutta samalla aloittaa systemaattinen muistutus- ja perintäkäytäntö.

– Meiltä lähtee paljon B2B-laskuja ja ulkoistamalla laskutuksen hallinnointi helpottuu. Meille oli tärkeää, että kokonaisuus on pois omista käsistä, toimii varmasti ja näkymä laskutuksen lukuihin paranee, kertoo Leijona Groupin Business Controller Kimmo Juhala.

– Tärkeimpiä kriteerejä palveluntarjoajan valinnassa oli, että käyttöön saadaan moderni, helppokäyttöinen ja ominaisuuksiltaan monipuolinen järjestelmä. Automaatiot olivat ehdoton edellytys – haluttiin prosessi, joka ei vaadi manuaalista työtä, Juhala tarkentaa.

Konsernitason raportointiin apuja

Leijona Group on osa kansainvälistä Fristads Kansas -konsernia. Konserni on usean eurooppalaisen työvaatemerkin yhteenliittymä ja oman alansa markkinajohtaja. Liikevaihtoa konsernilla on yli 500 miljoonaa euroa.
Kansainvälisen konsernin tytäryhtiönä Leijona Groupilla on selkeät raportointivelvoitteet. Ropon palveluihin siirtymällä haluttiin myös helpottaa lukujen seurantaa ja saada selkeä näkymä koko laskutuksen prosessiin.

– Ulkoistaminen on lisännyt näkyvyyttä laskutuksen lukuihin. Meillä on hyvä ERP-järjestelmä, mutta laskutuksen osalta haluttiin vielä lisää tietoa. Ropo 24 on erinomainen väline tähän. Sen kautta seuraan mm. päivittäistä laskutusta, laskutusmäärää ja sitä, millaisia laskuja ei makseta ajallaan ja millaisia maksuviiveitä esiintyy, Juhala kuvailee.

– Meille lukujen analysointi on todella tärkeää. Ropon palvelun avulla pystymme vastaamaan konsernin raportointivaateisiin hyvin ja antamaan liiketoiminnasta vakuuttavan ja täsmällisen kuvan, kun lukuja voidaan tarkastella reaaliajassa, Juhala hehkuttaa.

Maksukäyttäytymiseen muutosta jo 3 kuukaudessa

Leijona Groupin asiakassuhteet ovat pitkiä ja laskutettavat yritykset usein tuttuja. Yhtiön laskutusvolyymi on täysin B2B-laskutusta – asiakasrekisterissä on reilut 2000 y-tunnusta.

Systemaattiseen maksuvalvontaan siirtyminen on näkynyt nopeasti asiakkaiden maksukäyttäytymisessä. Juhalan mukaan jo ensimmäisten parin kuukauden aikana maksuviiveet ovat lyhentyneet.

– Aiemmin asiakkaita on muistutettu ja peritty aika sattumanvaraisesti. Nyt meillä on ollut Ropon palvelut kolmisen kuukautta käytössä ja vaikutukset näkyvät jo selvästi. Asiakkaiden maksukäyttäytyminen muuttuu nopeasti, kun muistuttaminen on järjestelmällistä, Juhala kertoo.

Leijona Groupille toteutettuun palveluratkaisuun sisältyy koko laskun elinkaari laskujen välityksestä maksuvalvontaan, muistutuksiin ja perintätoimiin asti. Laskut yhtiö luo omassa toiminnanohjausjärjestelmässään, josta aineisto siirtyy rajapinnan kautta Ropo 24 -järjestelmään.

– Kilpailutimme ratkaisuja ja eräs tuttava vinkkasi, että kannattaa pyytää tarjous myös Ropolta. Roposta jäi heti hyvä kuva. Hinnoittelu oli selkeä eikä jättänyt riskiä yllätyksille. Ropo ei ollut halvin vaihtoehto, mutta järjestelmien ja ammattitaidon myötä jäi fiilis, että kyllä tässä on meille se paras vaihtoehto, Juhala kiittää.

– Ropossa yhdistyy vahva palveluasenne ja hyvä järjestelmä, jonka avulla saamme paremman näkymän laskutuksemme kokonaisuuteen – juuri ne asiat, mitä me ulkoistukselta halusimmekin, Juhala toteaa.

Leijona Group

Lisätietoja:
Kimmo Juhala, business controller, Leijona Group Oy, puh 020 150 5250, kimmo.juhala@leijonagroup.com
Ville Räsänen, asiakkuusjohtaja, Ropo Capital Oy, puh 044 535 9955, ville.rasanen@ropocapital.fi

www.leijonagroup.com 

Kuva: Leijona Group