Artti Aurasmaa Ropo Capitalin toimitusjohtaja

Blogi: Onko pelko laskutuksen uusi normaali?

Laskuttamisen pitäisi olla yrityksissä iloinen asia. Helppo ja nopea vaihe, jonka myötä tehdystä työstä saadaan korvaus. Nyt laskulla myynti pelottaa – asiakkaan maksuvalmius mietityttää ja luotonanto nähdään riskinä. Onko ratkaisuna paluu käteiskauppaan, laskurahoitus vai tiukempi perintäkuri?

Verkkokauppaostoksissa käytän aina maksutapana laskua, luottokorttia tai kertaluottoa. Monen muun kuluttajan tapaan haluan turvata sen, että saan ostamani tuotteen ja voin tarkistaa laadun ennen maksamista. Luotto harvemmin edes maksaa. Ostaminen on tehty monenlaisten maksutapojen ja jouston avulla mahdollisimman helpoksi.

Samaa turvallisuuden tunnetta ja joustoa yritykset kaipaavat laskuttaessaan. Laskuttaminen on helppoa, mutta varmuus siitä, että asiakas maksaa ja ainakin suurin piirtein sovitussa aikataulussa on talouskriisin aikana koetuksella.

Perinnän kulut ovat nyt matalammalla kuin koskaan aiemmin. Perintätoimialaa valvova aluehallintovirasto on vuosien ajan tiukentanut linjaansa, palveluja on kehitetty ja toimintoja tehostettu mm. automaation tuomia mahdollisuuksia hyödyntämällä. Kehitys on näkynyt myös kulutasojen laskuna.

Koronan ajaksi hallitus esitti perintälakiin tilapäistä sääntelyä, joka pudottaisi yritysperinnän kulut kuluttajaperinnän tasolle. Tilapäislaki on vasta luonnosteluvaiheessa ja pohdinnassa on, onko väliaikaiselle sääntelylle enää tarvetta – varsinkin kun perintäala reagoi nopeasti itse. Suomen Perimistoimistojen Liiton jäsenet, Ropo mukaan lukien, ovat tehneet kevennyksiä oma-aloitteisesti. Yritysten vaikea tilanne on huomioitu ja maksujärjestelyihin tuotu tarvittavaa poikkeusajan joustoa.

Perinnässä, jos missä, ymmärretään, että on tärkeää saada poikkeustilanteesta johtuvat maksuhäiriömerkinnät ja tratat minimoitua ja pidettävä yritykset elinvoimaisina. Joustoa pitää kuitenkin tuoda hallitusti niin, että se ei kuormita liikaa laskuttavaa yritystä.

Perintäkulujen ja -toimenpiteiden leikkaaminen on aina tasapainoilua laskuttajan oikeuksien turvaamisen ja velalliselle annettavan jouston välillä. Perinnän tulee ylläpitää hyvää maksumoraalia ja huomioida sekä velallisen että velkojan tilanne.

Perintäyhtiö huolehtii, että laskuttaja saa viivästyneestä maksusta korvauksen, joka kattaa laskuttajalle koituneen vahingon sekä tehdyt muistutus- ja perintätoimenpiteet. Perinnästä löytyy sekä keppiä että porkkanaa; perintäkulu patistaa maksamaan ja maksujärjestelyt mahdollistavat hyvinkin joustavien ratkaisujen tekemisen. Tärkeintä on aina, että selvittää asian – laskulla myyneellä yrityksellä on oikeus tietää, milloin puuttuva suoritus on tulossa.

Laskuttamisen pelko saattoi syntyä koronan myötä, mutta se on väliaikaista. Sen sijaan muutos kohti reaaliaikaisuutta on ollut käynnissä jo pitkään. Laskut halutaan kotiuttaa mahdollisimman nopeasti, mutta asiakaskokemuksesta tinkimättä. Kassankierron optimointi on keskiössä.

Maksamisen reaaliaikaisuuteen on helpompiakin ratkaisuja kuin käteiskauppa. Mobiilimaksaminen on vaihtoehto luotolle, mutta väittäisin, että b2b-laskutuksessa optimaalisinta on laskurahoitus.

Esimerkiksi meillä rahoitusasiakkaiden on helpompi myöntää pidempiä maksuehtoja, koska asiakkaan ei tarvitse tinkiä yrityksen omasta maksukyvystä. Rahoitettujen laskujen osalta pääoma on jo maksettu yrityksen tilille ja raha on käytössä heti laskun alkuperäisestä eräpäivästä tai laskun saajan maksuviiveistä riippumatta. Rahoitusasiakas voi myös myöntää omalle asiakkaalleen joustoa maksamiseen ilman, että se vaikuttaa yrityksen maksuvalmiuteen.

Hallitus ohjeistaa suomalaisia varautumaan koronan myötä muuttuneeseen maailmaan. Tällä hetkellä uusi normaali on yhteiskunta, jossa kättelyn sijaan tervehditään kosketusta välttäen ja digitaalisiin ratkaisuihin siirryttiin osaltaan pakon sanelemana.

Muutokseen reagointi ja nopeat ratkaisut ovat todiste elinvoimasta. Yritykset, joiden tilanne on huonoin, suojautuvat ja joutuvat ajamaan kehityshankkeita horrostilaan. Taloudeltaan vakaissa yrityksissä voidaan jopa hyötyä laskusuhdanteesta ja tukea kotimaista työtä ja työllisyyttä.

Vaikka tilanne on edelleen vakava ja osaltaan akuuttikin, yhteiskunnan avautuminen on merkki siitä, että katseen voi siirtää kohti tulevaisuutta. Nyt on erinomainen tilaisuus kehittää ja valmistautua tulevaan. Ennen nousukautta voidaan ottaa käyttöön uusia toimintamalleja, hioa uudet digitaaliset ratkaisut huippuunsa, vaihtaa järjestelmiä ja panostaa niihin kehityskohtiin, jotka normaalikiireessä jäävät akuutimpien asioiden jalkoihin.

Laskutuksen optimointi, kassankierron nopeuttaminen ja oman maksuvalmiuden vaaliminen eivät ole ainoastaan kriisiaikojen asioita. Talouden hallinnan kehittäminen on aina ajankohtaista ja kannattavaa.


Artti Aurasmaa

Toimitusjohtaja
Ropo Capital

Ropo Capitalin blogissa julkaistaan puheenvuoroja ajankohtaisista aiheista erityisesti laskutuksen ja maksamisen muutokseen, rahaliikenteen megatrendeihin ja digitalisaaton myötä uudistuvaan toimintaympäristöön liittyen. Teksti on julkaistu myös Kauppalehden Vieraskynä-blogissa

Lue kaikki kirjoitukset: ropocapital.fi/blogi