Behind the scenes – uratarinoita ropolaisista

Behind the scenes -juttusarja avaa ropolaisten uratarinoita ja työarkea ropojengin omalla äänellä. Sarjan toinen tarina kertoo pitkän uran tehneestä palveluneuvojastamme Katjasta, jonka työsuhde alkoi jo lähes yhdeksän vuotta sitten. Katjan mukaan työ Ropolla on ollut antoisaa ja sopivan haastavaa. Uratarinassaan hän kertoo tarkemmin, millaisia kokemuksia ja mahdollisuuksia Ropo on hänelle tarjonnut.

Miten päädyit Ropolle, ja miten olet viihtynyt?

Katjan uratarina Ropolla on poikkeuksellinen, sillä hän on harvoja tekijöitä, jotka ovat päässeet seuraamaan yrityksen kasvutarinaa sen alkutaipaleelta asti. Ropon nopean kasvupyrähdyksen takia noin 75 % ropolaisista on rekrytoitu vasta lähivuosien aikana. Katjan ura ropolaisena alkoi jo vuonna 2011.

– Aloitin perintäkäsittelijänä silloisella Trust Perinnällä, jonka nimi on sittemmin muuttunut Trust Kapitaliksi ja siitä Ropo Capitaliksi. Hain perintäkäsittelijän tehtävään, sillä äitiyslomani oli juuri lopuillaan ja kaipasin uusia haasteita työuralleni. Minulla oli aikaisempaa työkokemusta asiakaspalvelutehtävistä, mutta perintäala oli minulle täysin uusi. Paikka vastasi koulutustani, joten päätin hakea ja jo heti haastattelussa tuli tosi hyvä fiilis. Sain paikan ja pääsin aloittamaan Porvoon toimipisteessä, jossa työskenteli tuolloin minun lisäkseni vain kaksi muuta henkilöä, Katja muistelee.

Tänä päivänä Ropon Porvoon toimipisteellä työskentelee Katjan lisäksi 60 muuta asiakaspalvelun ammattilaista ja palvelutarjonta on laajentunut kattamaan koko laskun elinkaaren hallinnan. Katjan osaamispolku on johtanut perintäkäsittelijän tehtävästä palveluneuvojaksi PK-myyntiin, joka tunnetaan tuttavallisemmin asiakastukena. Tiimi palvelee yritysasiakkaita Ropon palveluiden käyttämisessä.

– Olen viihtynyt Ropolla tosi hyvin. Nautin siitä, että saan haastaa itseäni ja oppia koko ajan uutta. Asiakastuessa autetaan asiakkaita myyntilaskujen tekemisessä, neuvotaan ostolaskujen käsittelyssä ja tuetaan yleisesti Ropo 24 -palvelun käyttämisessä. Asiakkaiden yhteydenotot liittyvät yleensä laskujen tai perintätoimeksiantojen tekemiseen, asiakasrekisteriin, tuoterekisteriin, luottotietoihin ja saatavien hallintaan. Tuemme asiakasta myös kirjanpitoraporttien tulkitsemisessa ja reskontran selvittämisessä. Työn mielenkiintoisia puolia ovat asiakkaiden kouluttaminen Ropo 24 -palvelun käyttämisessä sekä yhteistyö muun muassa Ropo Teknologioiden ylläpitotiimin kanssa. Ylläpidon avulla selvitetään esimerkiksi Ropo 24:n ja muiden yhteistyökumppaneiden järjestelmien rajapintoihin liittyviä tilanteita, Katja kertoo iloisesti työstään.

Millaista osaamista olet kartuttanut Ropolla, ja miten ammattitaitosi on päässyt kehittymään?

Katjan osaamispolulle on mahtunut vuosien varrella yhtä sun toista. Aluksi tehtävät olivat pääasiassa perintätoimeksiantojen käsittelyä ja haastehakemusten laatimista, mutta yhtiön kasvaessa ja palvelutarjonnan laajentuessa Katjan työnkuvaan tulivat mukaan myös laskutus- ja kirjanpitopalvelut.

– Nopean kasvun myötä jo silloiselle Trust Kapitalille tuli paljon uusia työntekijöitä, joiden kouluttamiseen pääsin osallistumaan. Seuraava isompi kasvuharppaus tapahtui vuonna 2017, kun Trust Kapital ja Enfo Zender yhdistyivät ja palvelutarjonta kasvoi entisestään. Yrityskaupan myötä myös operointipalvelut tulivat osaksi palveluitamme ja tutuiksi myös minulle. Olen päässyt pala palalta tutustumaan laskutusmaailmaan. Yhtiön sekä työyhteisön jatkuva kasvu ja kehitys ovat varmistaneet työtehtävieni vaihtelun ja monipuolisuuden, mikä puolestaan on kartuttanut osaamistani huimasti vuosien aikana, Katja toteaa.

Miksi työskentely juuri Ropon palveluneuvojana on kiinnostavaa?

Katjan mielestä parasta työssä on se, että työ on monipuolista ja siinä oppii jatkuvasti uutta vielä yhdeksän vuoden jälkeenkin – ei ehkä ihan päivittäin, mutta hyvin usein kuitenkin. Toinen Katjalle tärkeä asia on työyhteisö.

– Meillä on ihan huippu tiimi, josta huolehtii huippu esimies. Työkaverit ovat taitavia ammattilaisia ja loistavia persoonia, joiden kanssa työnteko vaativissakin tilanteissa on hauskaa. Palveluneuvojan tehtävässä täytyy soveltaa hyvin paljon erilaisia asioita. Yksinään on haastavaa tietää kaikkea, siksi kysytään kaverilta ja selvitetään yhdessä – tuemme toinen toisiamme. Teemme paljon yhteistyötä myös reskontra- ja ylläpitotiimien kanssa, Katja kertoo.

Työyhteisön lisäksi Katja arvostaa sitä, että hän saa tehdä päivittäin arvokasta työtä Ropon asiakkaiden parissa ja ripeä työtahti tuo mukavasti haastetta.

– Asiakkaiden kanssa on kiva keskustella pitkin päivää. Siitä saa hyvän mielen, kun pystyy auttamaan ja siten helpottamaan jonkun muun päivää. Asiakaspalvelussa täytyy olla positiivinen sekä kärsivällinen. Tiimiin sopii aito ihminen, sillä meillä saa olla oma itsensä. Jos kerron työstäni Ropolla jollekin kavereilleni, sanon yleensä, että meillä täytyy tykätä työnteosta. Tänne ei tulla laiskottelemaan, sillä tahti on välillä kova, mutta juuri se pitää työn mielenkiintoisena ja luo haastetta rutiineihin, Katja vinkkaa.

Tiimisi on nimeltään PK-myynti, miten myynti näkyy työssäsi?

– Tiimissä on nimetyt myyntineuvottelijat, jotka hoitavat pääasiassa myyntiä. Me muut kerromme yhteyttä ottaville asiakkaille palveluistamme, joita he eivät vielä hyödynnä ja avaamme uusia sopimuksia pienten ja keskisuurten yritysten sektorilla, Katja selventää.

Katjalla on myös omia asiakkaita, joiden palveluneuvonta on hänen vastuullaan. Hän avaa kaikki näiden asiakkaiden sopimukset ja auttaa rajapintoihin ja palveluihin liittyvien selvitysten kanssa, etenkin Ropo 24 -palvelun käyttöönoton testausvaiheessa.

Katja on tehnyt Ropolla hienon ja kunnioitettavan pitkän uran. 10 vuoden rajapyykki lähestyy ja sen saavuttamista tullaan juhlimaan ropomaiseen tapaan yrityksen kesäpäivillä, joilla on perinteisesti palkittu pyöreitä uravuosia saavuttaneet tekijät.


Etsimme jatkuvasti uusia osaajia erilaisiin tehtäviin, joten katso avoimet työpaikkamme tai lähetä avoin hakemus sähköpostitse osoitteella rekry@ropocapital.fi.

Lue lisää ropolaisten uratarinoita: ropocapital.fi/uratarina