Behind the scenes – uratarinoita ropolaisista

Behind the scenes -juttusarja avaa ropolaisten uratarinoita ja työarkea ropojengin omalla äänellä. Sarjan avaustarina kertoo asiakasneuvojistamme Joonaksesta ja Topiaksesta, jotka aloittivat Ropon asiakasneuvonnan ensimmäisten kesätyöntekijöiden joukossa toukokuussa 2019. Siitä alkaen nuorukaiset ovat viihtyneet Ropolla ja ahertaneet töitä tradenomiopintojensa ohessa. Uratarinassaan he paljastavat, miten rekrytointi sujui ja kertovat, millaisia kehittymismahdollisuuksia Ropo on tarjonnut heille.

 

Miten päädyitte Ropolle?

Joonas oli nähnyt Ropon kesätyöpaikkailmoituksen ja päätti sen nähtyään osallistua yritysvierailuun, joka järjestettiin Ropon toimistolla Kuopiossa yhteistyössä Preemio ry:n ja Tradenomiopiskelijat ry:n kanssa.

– Ajattelin, että tulen katsomaan, millainen paikka Ropo on. Vierailun jälkeen päätin hakea ja pääsin haastatteluun. Haastattelu oli ryhmähaastattelu, jossa oli lisäkseni 2-3 muuta hakijaa. Meille annettiin erilaisia tehtäviä, joiden tarkoituksena oli saada meidät kertomaan itsestämme ja perustelemaan, miksi olisimme hyviä työntekijöitä. Haastattelu oli rento, mikä kuvaa hyvin Ropon yrityskulttuuria, ei tarvinnut olla tikkusuorana, vaan meillä oli kivaa. Vinkkasin paikasta myös opiskelukaverilleni Topiakselle, Joonas kertoo.

Topias oli osallistunut samaiseen yritysvierailuun ja oli kuullut Roposta jo aikaisemmin.

– Ropo kiinnosti minua. Jätin kuitenkin hakematta kesätyöpaikkaa, sillä sen alkamisajankohta ei sopinut minulle koulun takia. Sain kuitenkin sittemmin kuulla, että työ alkaisi myöhemmin. Laitoin heti esimiehelle avoimen hakemuksen. Kerroin hakemuksessa, että minua jäi harmittamaan, etten hakenutkaan paikkaa. Esimies lupasi palata asiaan, ja pian tulikin haastattelukutsu. Olin haastattelussa yksin, mikä jännitti. Ryhmähaastattelu olisi ollut helpompi tilanne minulle. Yllätyin kuitenkin positiivisesti, sillä haastattelu olikin miellyttävä kokemus, joka eteni keskustelunomaisesti. Pidin siitä, että haastattelussa käytiin läpi Ropon arvoja ja voin allekirjoittaa, että toiminta Ropolla on ollut täysin arvojen mukaista. Haastattelussa kysyttiin, mitkä Ropon arvoista ovat minulle tärkeimpiä, Topias muistelee.

– Aloitus Ropolla vastasi hyvin odotuksia. Pääsimme heti alkuun Ropo Akatemia -nimiseen perehdytyskoulutukseen, jossa tutustuimme tarkemmin Ropon arvoihin sekä tuleviin työtehtäviin, Topias kertoo.

Joonas myöntää, että oli aikaisemmin muodostanut Roposta jopa hieman negatiivisen mielikuvan. Hän oli mieltänyt Ropon perintätoimistoksi ja ajatellut, että asiakaskohtaamiset saattaisivat olla pelkästään haastavia ja kuormittavia.

– Saman tien aloittamisen jälkeen ymmärsin, että perintä on vain yksi osa Ropon palvelupalettia ja mielikuvani myös asiakkaista muuttui täysin, Joonas sanoo.

Topias neuvoo, että Roposta kiinnostuneiden kannattaa vierailla yrityksen nettisivuilla ja tutustua tarkemmin Ropon toimintaan. Joonas lisää, että Roposta löytyy myös hyviä videoita Youtubesta. Topias jatkaa, että Ropolla on aloittanut koko ajan enemmän kauppatieteiden ja liiketalouden opiskelijoita. Opiskelijoilla on hänen mukaansa hyvä mielikuva työpaikasta, joka nostaa koko ajan enemmän päätään nuorten keskuudessa. Esimies on sanonut, että aina löytyy töitä hyville tekijöille.

Joonaksen mukaan työ asiakasneuvonnassa vaatii paineensietokykyä, sillä kontakteja tulee paljon päivässä ja tehtävässä täytyy olla nopea oppimaan.

– Tärkeintä on kyky palvella asiakas mahdollisimman hyvin yhden puhelun aikana. Asiakasneuvonnassa on hektistä, mutta antoisaa. Tulee hyvä fiilis, kun saat ratkaistua asian, joka on ollut asiakkaalla sydämen päällä, Joonas hehkuttaa.

Topias jatkaa, että työssä oppii tuntemaan perintälakia ja tuottamaan laadukasta palvelua.

– Huomasin koulussa luotonvalvonnan kurssilla, että olinkin jo töissä oppinut samat asiat. Lisäksi työssä oppii tuottamaan laadukasta asiakaspalvelua ja toimimaan paineen alla. Asiakaspalvelusta ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta, mutta kokemus puhelintyöstä on iso etu, tällöin itse puhumista ei tarvitse jännittää, Topias kiteyttää.

Joonaksella ei ollut aikaisempaa kokemusta puhelintyöstä, joten ensimmäinen puhelu jännitti.

– Ropolla perehdytetään kuitenkin todella hyvin ja saamme jatkuvasti koulutusta siihen, millaista on hyvä ja meidän arvojemme mukainen asiakaspalvelu, Joonas tuumii.

 

Millaisia kehitysmahdollisuuksia Ropo on tarjonnut teille?

Joonas toteaa jämäkästi, että kehittyminen on omasta halusta ja osaamisesta kiinni. Ropon yhteyskeskus on hyvä paikka aloittaa, sillä siellä pääsee tutustumaan paremmin Ropon liiketoimintaan ja laskun elinkaareen liittyviin prosesseihin. Jos osoittaa olevansa tehokas sekä motivoitunut ja nopea oppimaan uutta, se huomataan. Halukkuutta ottaa lisää vastuuta kuunnellaan ja sitä kautta pääsee syventämään osaamistaan erilaisiin tehtäviin.

– Hain Ropolle, sillä ajattelin, että täällä on hyvät mahdollisuudet kehittyä ja päästä liikkumaan talon sisällä. Se on pitkälti kiinni omasta suoriutumisesta ja aktiivisuudesta, Topias jatkaa.

Joonas ja Topias kertovat, että he ilmaisivat jo kesätyön aikana, että ovat kiinnostuneita jatkamaan tuntityöntekijöinä kesän jälkeen.

– Töiden ja koulun yhteensovittaminen on ollut helppoa, sillä saimme itse vaikuttaa tuntimääriin. Se oli todella reilua työnantajalta, he toteavat yhdessä.

– Työnantaja on joustanut, mikäli tuntimääriä on joutunut muuttamaan. Kouluhommat eivät ole koskaan jääneet lahaamaan töiden takia. Olemme myös saaneet itse vaikuttaa vuorosuunnitteluun ja valita teemmekö ilta- vai aamuvuoroja, joten työn on pystynyt sovittamaan hyvin koulun ja harrastusten kanssa, Topias kertoo.

Topias ja Joonas suorittavat parhaillaan opintoihinsa liittyvää harjoittelua Ropolla.

– Kyselimme harjoittelupaikkaa syksyllä ja esimies laittoi verkot vesille talon sisällä. Meille löytyi tehtäviä reskontrapalveluista ja sovimme, että teemme harjoittelun puoliksi asiakasneuvontaan ja reskontraan. Kun oli itse aktiivinen, työnantaja hoiti hyvän diilin. Reskontrassa on ollut tosi mukavaa ja mielenkiintoista, he sanovat.

– Reskontrassa hoidetaan asiakkaiden maksuliikennettä ja varmistetaan, että maksut kirjataan oikeille tileille ja selvitetään epäselvät suoritukset. Tehtävä vaatii hyvää päättelykykyä ja on välillä melkoista salapoliisityötä. Aloitimme ensin pienillä ja helpoilla tehtävillä. Nyt, kun työ sujuu, olemme saaneet lisää vastuuta ja tilejä hoidettavaksemme. Uskallan ottaa jo haastavampia tapauksia käsittelyyn. Siirtyminen reskontraan oli helppoa, sillä järjestelmät olivat jo entuudestaan tutut. Piti opetella vain tehtäväkohtaiset käytännöt, Joonas selventää.

– Tehtävässä toimitaan loppuasiakkaan ja toimeksiantaja-asiakkaan välillä. On ollut tosi mukavaa päästä kommunikoimaan molempien tahojen kanssa, Topias kommentoi.

Joonas lisää, että asiakasneuvonnassa kartutetusta työkokemuksesta on ollut valtavasti hyötyä, sillä myös reskontrassa pitää osata argumentoida asiakkaalle suorituksiin liittyviä seikkoja. Lisäksi asiakasneuvonnassa opituista vuorovaikutustaidoista on ollut todella paljon hyötyä sekä ylipäätään maksuliikenteen ymmärryksestä.

Topias ja Joonas jatkavat työskentelyään Ropolla samalla, kun hiovat loppuun opintojaan Savonialla. Tavoitteena on valmistua jouluksi.


 

Etsimme jatkuvasti uusia osaajia erilaisiin tehtäviin, joten katso avoimet työpaikkamme tai lähetä avoin hakemus sähköpostitse osoitteella rekry@ropocapital.fi.

Lue lisää ropolaisten uratarinoita: ropocapital.fi/uratarina