Artti Aurasmaa_Ropo Capital

Blogi: Perintätoimiston arki on asiakaslähtöistä neuvottelua

Systemaattinen maksuvalvonta on oleellinen osa yritysten laskutusprosessia. Perintäyhtiö turvaa asiakkaan oikeuksia toimimalla neuvottelijana laskuttajan ja velallisen välissä – tavoitteena on löytää maksujärjestely, joka palvelee molempia osapuolia. Ammattimaisella perinnällä varmistetaan, että yritys saa toimitetusta hyödykkeestä maksun ja yhteiskunta pyörii.

Suomessa laskulla myyminen on tavallista ja kohtalaisen riskitöntä – kansallinen maksumoraalimme on maailman huippua ja lähtökohtaisesti laskut tulevat maksetuiksi. Vain parisen prosenttia laskuista etenee perintään. Maksuviiveet ovat kuitenkin tavallisia; keskimäärin laskut maksetaan noin kymmenen päivää myöhässä. Tilastojen valossa kuluttajat ovat tunnollisempia maksajia kuin yritykset.

Ammattitaitoinen perintä tukee suomalaisen yhteiskunnan toimintaa. Toimiva muistutus- ja perintäprosessi ei ole ainoastaan yritysten luottotappioriskin hallintaa vaan integraalinen osa suomalaista rahoitusmarkkinaa. Ilman perintätoimialan muodostamaa rakennetta myös suuri osa tällä hetkellä ajallaan maksettavista laskuista myöhästyisi eräpäivästään tai jäisi jopa kokonaan maksamatta. Perintä ylläpitää korkeaa maksumoraalia ja varmistaa, että jo myydyistä tuotteista ja palveluista saadaan myös maksu.

Perintäyhtiön tehtävä on turvata erääntyneen laskun lähettäneen yrityksen tai yksityishenkilön oikeus saada sovitun mukainen korvaus ja kompensaatio myöhästyneestä maksusta. Vaikka toimeksiantaja on perintäyhtiön suora asiakas, ammattimainen perintäyhtiö palvelee aina myös velallista ja ottaa tämän oikeudet huomioon. Asiakasneuvojat ja perintäasiantuntijat neuvottelevat toimeksiantajan ja velallisen välissä lakiin, hyvään perintätapaan ja ammattitaitoonsa nojaten. Kaikkien osapuolten etu on, että maksamatta jäänyt lasku saadaan suoritettua kokonaisuudessaan mahdollisimman joustavasti.

Velan perintään liittyy monesti negatiivisia tunteita, vaikka harva hyväksyy laskun maksamatta jättämisen. Perintäyhtiön neuvottelevaa roolia ei edelleenkään täysin tunnisteta; usein lasku jää maksamatta ilman pyyntöä eräpäivän siirrosta, jolloin lisäkuluja voi muodostua. Itsepalvelukanavista huolimatta yhteydenoton kynnys tuntuu olevan korkea – ja täysin turhaan. Perintätoimiston asiakaspalvelussa pyritään avustamaan velallista maksuasioiden selvittämisessä eikä mitään tilannetta tarvitse nolostella.

Maksujärjestelyt ovat aina parempi ratkaisu kuin velan maksaminen pikavipillä tai kalliilla luotolla. Perintäkulut ovat erääntyneen laskun lähettäjälle maksun myöhästymisestä ja perinnästä koituneita kustannuksia, jotka voivat perustua velkojan itsensä tai perintäyhtiön tekemiin toimenpiteisiin, kuten muistutusten lähettämiseen, maksuneuvotteluihin, maksujen valvontaan ja selvitystyöhön.

Paras tapa minimoida perinnän kustannukset on reagoida maksuviiveeseen välittömästi ja maksaa erääntynyt lasku kokonaisuudessaan tai neuvotella maksuajasta. Yleisin maksujärjestely on eräpäivän siirto tai laskun jakaminen useampaan erään. Perusteeton velan kiistäminen sen sijaan nostaa velallisen maksettavaksi tulevia kuluja, koska siitä aiheutuu selvitystyötä perintäyhtiön lisäksi velkojalle.

Kuluttajaperinnän käytännöt eroavat yrityssaatavien perinnästä monilta osin, mutta kaikissa perintätehtävissä ammattimaisen perijän on huomioitava velallisen oikeudet ja varmistettava, että perinnässä toimitaan huolellisesti.

Kuluttajaperintä on tarkkaan säänneltyä ja laki ohjaa mm. vapaaehtoisen perinnän toimenpiteiden laajuutta ja vaihtoehtoja. Tästä johtuen kuluttajaperinnän osalta ulosottotehtävien määrä on kasvanut, kun saatavien perintää on jatkettava oikeusteitse. Oikeudellisessa perinnässä velkoja hakee saatavalle oikeuden päätöksen, jonka jälkeen maksamaton velka on siirrettävissä ulosottoon. Oikeudellisen perinnän prosessi on kuitenkin raskas ja aiheuttaa velalliselle kuluja, jotka ovat tavallisesti vapaaehtoisen perinnän kuluja korkeammat. Lisäksi oikeudellisesta perinnästä voi aiheutua velalliselle maksuhäiriömerkintä.

Yrityssaatavien perinnässä toimenpidevaihtoehtojen määrä kasvaa – samalla kasvaa myös huolellisuusvelvoitteen merkitys. Laki ei määritä yrityssaatavien perintäkuluille tarkkoja enimmäismääriä samoin kuin kuluttajasaatavien perinnässä vaan perintäkulut muodostuvat harkinnanvaraisesti toimeksiannon hoitamisesta aiheutuneiden kustannusten ja vaatiman työmäärän perusteella. Esimerkiksi tratan eli julkisuusuhkaisen maksuvaatimuksen käyttö edellyttää hyvän perintätavan mukaan riittävää esiselvitystä, ja on tavanomaista kirjeperintää työläämpää.

Yrityssaatavien kotiuttamisessa perintätoimien tehokkuus ja nopea aloitus ovat avainasemassa. Riski luottotappioihin on kuluttajalaskutusta suurempi mm. maksuvaikeuksissa olevan yrityksen konkurssimahdollisuuden vuoksi. Yritysperinnässä kulutaso on perintätoimien intensiivisyyden, mahdollisten lisätöiden ja korostuneen huolellisuusvelvoitteen myötä usein korkeampi.  Ammattitaitoista ja hyvän perintätavan mukaista perintäpalvelua ei saa ilmaiseksi.

Riittävä selvitystyö on velallisen oikeusturvan kannalta tärkeää – virheellisin tai vajavaisin tiedoin toteutettu perintä voi aiheuttaa haittaa kaikille osapuolille. Avoimuus kulujen muodostumisesta ja kulutasoa nostavista toimenpiteistä on kuitenkin tärkeää.

Meidän liiketoimintamme perustuu pitkälle automatisoituun laskun elinkaaren hallintaan. Tarjoamme asiakkaillemme palvelut laskun lähetyksestä reskontran hoitoon ja saatavien hallintaan. Lisäksi hoidamme maksamiseen liittyvän asiakaspalvelun. Muistutus- ja perintäprosessi rakennetaan asiakkaan toiveiden mukaan aina lakia ja hyvää perintätapaa noudattaen.

Kehittyneen teknologian ja automaatioiden avulla voidaan vaikuttaa perinnän kulutasoon, mutta palveluliiketoiminnassa teknologia on vain työväline. Paras palvelukokonaisuus muodostuu, kun teknologia toimii ammattitaitoisen henkilökunnan tukena – henkilökohtainen kontakti on edelleen yksi tehokkaimmista tavoista velka-asian selvittämisessä.

Artti Aurasmaa
Toimitusjohtaja
Ropo Capital

Ropo Capitalin blogissa julkaistaan puheenvuoroja ajankohtaisista aiheista erityisesti liike-elämään, talouteen ja laskutukseen liittyen. Teksti on julkaistu myös Kauppalehden Vieraskynä-blogissa