Blogi: Maksamisen trendit: Mitä jos ihmisen eliniän ansio ennustettaisiin jo kouluaikana?

Mitä jos Mersun, Teslan tai vaikka omakotitalon asiakaskohderyhmä ei muodostuisi ainoastaan ihmisistä, joiden maksukyky riittää tällä hetkellä auton tai talon hankintaan vaan segmentti laajentuisi niillä henkilöillä, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita tulevaisuudessa?

Ihmisen maksukyvyn ennustaminen muuttaa kaupankäyntiä siinä missä maksamisen ja rahoituksen integroituminen yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Tulevaisuudessa kukaan ei maksa laskuja – koska laskua tässä muodossa, kun me sen tunnemme, ei enää ole. Maksaminen reaaliaikaistuu ja perinteinen laskuttaminen sekä konkreettinen maksaminen jäävät historiaan.

Samalla reaaliaikaisen varallisuuden merkitys pienenee – rahoituspalvelut integroituvat ostoprosessiin niin, että tilin saldo ja laskun eräpäivät eivät ole enää kulutusta estäviä tekijöitä. Sen sijaan ostopäätöksen tekoon vaikuttavat maksamisen mukautuminen kuluttajan tarpeisiin – ehkä sopiva eräpäivä valitaan kilpailuttamalla rahoitus ostotapahtuman yhteydessä tai maksaminen jaksottuu eliniän maksukykyennusteen mukaan kymmenelle tai kahdellekymmenelle vuodelle.

Maksaminen on rutiini, jota kukaan ei kaipaa. Siksi on ymmärrettävää, että maksamisen trendeinä korostuvat aina helppous ja nopeus. Me pidämme verkkolaskua vaivattomana, kun laskun maksamisen saa automatisoitua. Tulevaisuudessa myös muu maksaminen muuttuu yhtä huomaamattomaksi.

Oli maksamisen tapa mikä tahansa – kaupassa älykärry, joka toimii kuin verkkokaupan ostoskori, kassapisteet tarpeettomaksi tekevä kasvonpiirreskanneri tai ihon alle asennettu mikrosiru, yritysten pitää pysyä kehityksessä mukana ja varmistaa, että asiakkaalle tarjotaan aina parhaat ratkaisut maksamiseen.

Uudenlaiset maksuratkaisut tukevat hyödykkeiden hankintaa myös palvelun muodossa. Omistamisen merkitys vähenee ja etenemme kohti jakamistaloutta. Omistuksen sijaan hyödykkeet halutaan käyttöön tarpeen mukaan. Omaa autoa ei välttämättä enää tarvita, vaan riittää, että hankitaan osakkuus autosta tai hyödynnetään riittävän joustavasti toteutettua palvelua.

Kun kuluttaja vaatii helppoutta ja joustavuutta, yritysten on sitä tarjottava. Digitaalisessa toimintaympäristössä pärjää vain, jos ymmärtää mitä asiakas arvostaa. Helppouden ja vaivattomuuden tarjoaminen on kilpailuetu, joka tulee korostumaan erityisesti maksamisessa.

Maksuratkaisujen kehitys on sekä ostajan että myyjän etu. Uusien, joustavien rahoitusratkaisujen myötä kuluttajan ostovoima kasvaa, kun ostaja saa entistä paremmin kilpailutettua maksuaikaa ostoilleen. Reaaliajassa liikkuvat maksut taas vauhdittavat myyjän liiketoimintaa, koska maksuviiveet poistuvat.

Konkreettisen maksamisen hävitessä oman talouden seurannan tarve korostuu. Yritysten käyttöön toteutetut talouden hallinnan palvelut arkipäiväistyvät – tulevaisuudessa myös kuluttajat tarvitsevat ratkaisuja ja sovelluksia, joiden avulla henkilökohtaisen talouden balanssia on helppo seurata ja ylläpitää.

Maksamiseen ja maksujen vastaanottamiseen liittyviä ratkaisuja ja teknologiaa on kehitettävä jatkuvasti. Jos me haluamme pysyä toimialamme huipulla, meidän on pystyttävä ennakoimaan toimialan muutossuunta. Teknologiaan perustuvassa palveluliiketoiminnassa ennakointi on menestymisen edellytys – asiakkaillemme kyllä riittää, että he valitsevat palveluntarjoajan, joka on aina kehityksen kärjessä.

Artti Aurasmaa
Toimitusjohtaja
Ropo Capital

Ropo Capitalin blogissa julkaistaan puheenvuoroja ajankohtaisista aiheista erityisesti liike-elämään, talouteen ja laskutukseen liittyen. Teksti on julkaistu myös Kauppalehden Vieraskynä-blogissa